5 rzeczy, które powinieneś wiedzieć na temat Beaconów

Co to są Beacony?

Beacony są to małe urządzenia zasilane bateriami (czas działania na baterii to ok. 2 lata)  łączące się np. ze smartfonem czy tabletem za pomocą technologii Bluetooth Low Energy BLE, jak sama nazwa wskazuje, pobierającej bardzo mało energii.

Beacony wysyłają sygnał radiowy, który wykrywają urządzania mobilne znajdujące się w pobliżu. Jedną z największych zalet beaconów jest możliwość dowolnego ustalania zasięgu nadawania – software programmable TX Power. Zastosowanie może być takie, że jeden beacon będzie miał zasięg 50 metrów i witał wszystkich w sklepie, natomiast kolejny zadziała tylko, jeśli smartfon znajdzie się w promieniu 30 centymetrów, na przykład koło konkretnej półki czy przedmiotu.

Beacony dają więc ogromne możliwości komunikowania treści w ściśle określonej lokalizacji.

Jakie mogą być zastosowania beaconów?

Beacony są już centrach handlowych, muzeach, na lotniskach i w autobusach. Podstawowym zastosowaniem jest dostarczanie konkretnych informacji w określonej lokalizacji oraz nawigacja użytkownika. Np. wchodząc do muzeum dostajemy możliwość zainstalowania aplikacji, która będzie naszym przewodnikiem po ekspozycji. Smartfon komunikujący się z beaconami pokazuje gdzie się kierować w budynku i wyświetla informacje o ekspozycji. Dodatkowo gdy oglądamy jakiś przedmiot, w naszym telefonie wyświetlają się multimedialne informacje na jego temat oraz ciekawostki np. z życia danego artysty.

Na lotnisku dostaniemy informację gdzie znajduje się bramka do której mamy się kierować czy np. gdzie odebrać bagaż.

Najszersze zastosowanie mogą jednak beacony znaleźć w marketingu i sprzedaży. Dzięki technologii beacon możemy dostawać powiadomienia o spersonalizowanych ofertach i promocjach znajdując się w danym miejscu w supermarkecie.

Możemy również zapomnieć o szukaniu konkretnych produktów w dużym sklepie. Dedykowana aplikacja nie tylko pomoże nam znaleźć szukany produkt, ale też na podstawie historii naszych transakcji zaproponuje rabat albo ułatwi zakup przez skierowanie nas do sklepu internetowego.

Dużo zastosowań daje również możliwość śledzenia klientów, bo ci, którzy używają iBeaconów są łatwi do zlokalizowania w sklepie i można obserwować to, jak się poruszają i ile czasu spędzają w danym miejscu.

Jakie są platformy dla technologii beacon?

Na rynku istnieją dwie główne platformy dla technologii beacon. Najwięksi gracze to Apple i Google.

Apple zaprezentowało swoją technologię iBeacon już 2013 roku na Worldwide Developers Conference. Ponadto 6 grudnia 2013 firma zainstalowała iBeacony we wszystkich swoich 254 Apple Store’ach w Stanach Zjednoczonych. Firma chciała pokazać jak mogą być wykorzystane. Klient, który zainstalował aplikację i zgodził się na obsługę iBeaconów po wejściu do sklepu może zostać przywitany informacją, że jego zamówienie już czeka. Po podejściu do stoiska z gadżetami wyświetli mu się monit o promocji czy o tym, że po zeskanowaniu kodu produktu wyświetli się więcej informacji oraz o tym, że logując się do konta iTunes można za niego zapłacić.

Google pokazało swoją technologię Eddystone dopiero w lipcu 2015 roku. Eddystone jest odpowiednikiem iBeacon z tą różnicą, że system Google jest otwarty (open source) i jest dostępny np. na GitHub’ie.

Informacje przesyłane przez beacony dostępne są na obu platformach, zarówno Eddystone firmy Google, jak iBeacon Apple’a.

Czy beacony są drogie?

Same urządzenia beacon nie są drogie. Koszt to kilka, kilkanaście dolarów w zależności od kupowanej ilości i od tego, czy mają one odpowiednie certyfikacje pozwalające wykorzystywać je w miejscach publicznych do usług świadczonych np. przez sklepy. Jednymi z głównych graczy na światowym rynku beaconów są dwie polskie firmy Estimote i Kontakt.io. Ani Google, ani Apple nie produkują swoich urządzeń.

Największym kosztem w wykorzystaniu technologii beacon jest stworzenie aplikacji dla konkretnego klienta dopasowanej do jego potrzeb.

Wykorzystanie technologii beacon w praktyce

Firma Qpony, producent największej w Polsce aplikacji mobilnej prezentującej aktualne promocje wielu marek, wdrożyło pilotażowy program wykorzystujący beacony we współpracy z Factory Poznań. Każdy osoba posiadająca urządzenie z systemem Android (wersja powyżej 4.3) wraz z zainstalowaną aplikacją Qpony oraz włączonym bluetooth w obrębie sklepu wybranego do testów, otrzymywała informację: “Odbierz 50 zł zniżki!”. Kliknięcie w notyfikację otwierało unikalny kupon ze szczegółami oferty. Sprawdzano, czy użytkownik wejdzie do sklepu po takiej zachęcie, a beacon przy kasie mierzył spędzony na miejscu czas. Gdy zakup dochodził do skutku, wychodząc ze sklepu klient otrzymywał możliwość podarowania 40 zł komuś bliskiemu.

Akcja promocyjna z wykorzystaniem beaconów zakończyła się pełnym sukcesem. Wykorzystano 90 % wszystkich voucherów przeznaczonych na promocję. 78% osób, które użyły zniżki, podzieliło się swoim doświadczeniem przesyłając link do unikalnego kuponu znajomej osobie.

Komentowanie wyłączone.