Rok 2017 był bardzo dobry dla rozwoju aplikacji mobilnych. Wiele firm zdało sobie sprawę, że aplikacje mobilne nie są już opcjonalną inwestycją a koniecznością. Urządzenia mobilne to obecnie najlepszy sposób dotarcia do klientów i zwiększenia sprzedaży. Rynek aplikacji mobilnych jest zdominowany przez Google Play i iStore. Duże firmy (sprzedawcy detaliczni, banki, hotele itp.) używają aplikacji mobilnych do budowania marki, zwiększania zaangażowania klientów, marketingu bezpośredniego. W ślad za nimi idą małe i średnie firmy, które również obserwują trend mobilny i tworzą własne aplikacje. Poniżej przedstawiamy najnowsze trendy rozwoju aplikacji mobilnych, które określą przyszłość ich rozwoju.

1. Internet rzeczy / Internet of Things (IoT)

Idea inteligentnego domu, inteligentnych miast, inteligentnych/autonomicznych samochodów i inteligentnego handlu detalicznego nie jest nowa. Od opieki zdrowotnej, poprzez edukację i inteligentne biura, aplikacje IoT stopniowo zaczną stawać się głównym nurtem w 2018 roku. Choć może to zająć trochę więcej czasu, aby IoT w pełni wystartował, trend ten cały czas rośnie. Przykładem mogą być aplikacje Apple Watch, które już dają sporo możliwości i będą nadal się rozwijać. Google także włącza się do gry wydając Android Things, platformę łączącą urządzenia dla szerokiej gamy aplikacji konsumenckich, detalicznych i przemysłowych. Ponieważ widzimy wzrost popytu na połączone rzeczy, aplikacje będą wymagane w przypadku urządzeń inteligentnych innych niż smartfony, a programiści będą musieli wprowadzać innowacje, aby sprostać zróżnicowanym potrzebom klientów. Analitycy przewidują, że IoT wzrośnie z 157,05 mld USD w 2016 r. do 661,74 mld USD w 2021 r. Wpływa to bezpośrednio na trendy w aplikacjach mobilnych, ponieważ urządzenia IoT są kontrolowane przez smartfony.

 

2. Przyśpieszenie ładowania stron mobilnych / AMP Accelerated Mobile Pages

Kolejny nadchodzący trend – Accelerated Mobile Pages (AMP). Od czasu, gdy Google wprowadził projekt AMP, ładowanie stron na urządzeniach mobilnych przyspieszyło. Dzięki AMP obserwujemy teraz szybsze ładowanie stron internetowych w telefonie komórkowym. Oprócz tej niesamowitej funkcji Google zadeklarowało, że zapewni ona specjalny indeks wyszukiwania dla stron mobilnych. Z punktu widzenia SEO krok ten zmienia wszystkie podejścia do rozwijania aplikacji mobilnych. Do zalet wprowadzenia AMP przez Google należą: zwiększona liczba użytkowników, wyższy CTR (współczynnik klikalności), większa widoczność reklam, wyższy ranking stron, łatwa analiza odwiedzających, łatwiejsze umieszczanie treści, nie jest wymagana mapa witryny, indeks wyszukiwania w telefonach komórkowych.

3. Mobilne płatności / Mobile payments

Klienci prowadzący zakupy przez aplikacje mobilne korzystali z bankowości internetowej lub kart kredytowych/debetowych do dokonywania płatności. Jednak wraz z wprowadzeniem Apple Pay i Portfela Google klienci stopniowo przechodzą na m-commerce. Jest to bardziej wygodna opcja płatności dla klientów, która pozwala również na zbieranie danych przez firmy i na dogłębną analizę zachowań zakupowych użytkowników internetu.

4. Rozszerzona Rzeczywistość AR / Wirtualna rzeczywistość VRs

W 2018r. AR (Augmented Reality – rozszerzona rzeczywistość) i VR (Virtual Reality – wirtualna rzeczywistość) zaczną wykraczać poza rozrywkę i gry. W ubiegłym roku obserwowaliśmy trend wzrostowy napędzany zapotrzebowaniem konsumentów i przedsiębiorstw na nowe technologie. Zarówno AR, jak i VR mają ogromny potencjał, jeśli chodzi o przekształcanie wielu różnych gałęzi przemysłu. Rynek Augmented Reality opiera się przede wszystkim na branżach takich jak handel detaliczny, służba zdrowia, inżynieria i nieruchomości. Technologie wirtualnej rzeczywistości będą bardziej skoncentrowane na sferach gier i rozrywki. Zalety rozszerzonej rzeczywistości AR: pozwala na szczegółowe przedstawienie produktów i usług za pomocą wizualnego doświadczenia dla klientów; technologia ta może być również wykorzystywana do szkolenia pracowników w sposób zaawansowany technologicznie, co przyczyni się do zwiększenia produktywności. Zalety wirtualnej rzeczywistości: pozwala na prezentację produktów w wirtualnych salonach bez zajmowania dużej ilości miejsca; umożliwia promowanie produktów za pomocą połączenia fotografii i technologii, dzięki czemu procesy są bardziej interaktywne; umożliwia prezentację produktów w 3 wymiarach.

5. Zarządzanie wydajnością aplikacji mobilnych (MAPM – Mobile Application Performance Management)

Deweloperzy aplikacji mobilnych, którzy dbają o wydajność i pomiary poszczególnych parametrów, nie są zadowoleni ze swojej obecnej sytuacji. Powodem jest brak kompleksowych narzędzi, które mogą przedstawiać spójne i mierzalne dane o wydajności aplikacji mobilnych. Rynek szuka zatem rozwiązań, które pomogą zrozumieć zachowanie aplikacji w sieci i wskazać związane z nim problemy w czasie rzeczywistym, jednocześnie umożliwiając kontrolę i dostosowując zachowanie aplikacji we właściwym czasie. Istnieje też silna potrzeba testowania alternatywnych rozwiązań dla lepszego dostarczania treści. Branża i ekosystem aplikacji mobilnych ewoluował gwałtownie w ciągu ostatnich dziesięciu lat. Niestety, branża monitorowania wydajności nie dotrzymuje kroku aktualnym trendom. Aby wprowadzić nową erę aplikacji z lepszą wydajnością i większą użytecznością, konieczne jest, aby technologie aplikacji mobilnych wymagały, opracowywały i dostarczały lepsze alternatywy dla dotychczasowych rozwiązań.

6. Aplikacje błyskawiczne na Androida / Android Instant Apps

Android Instant Apps są to aplikacje natywne, które działają jak strony internetowe dzięki czemu mogą przyciągnąć więcej użytkowników. Aplikacje błyskawiczne na Androida nie wymagają instalacji a idea jest taka żeby usunąć wszystkie granice między aplikacją a witryną internetową. Firma Google zaprezentowała swój pomysł oraz jego wdrożenie po raz pierwszy w 2016 roku. Oczekujemy, że aplikacje Android Instant Apps staną się wszechobecne (przynajmniej na urządzeniach z Androidem) w 2018 roku. Dzięki temu rozwiązaniu użytkownicy mogą uzyskać dostęp do aplikacji z dowolnego miejsca bez konieczności przechodzenia przez proces instalacji aplikacji. Dodatkowo, aplikacje Android Instant są kompatybilne ze wszystkimi wersjami Androida od Jelly Bean w górę. Aplikacje błyskawiczne mogą być osadzone w wynikach wyszukiwania Google, co również przyczyni się do wzrostu ich popularności.

7.Bezpieczeństwo aplikacji

Bezpieczeństwo smartfonu jest obecnie ważniejsze niż kiedykolwiek wcześniej ze względu na ilość zawartych w nim osobistych danych użytkownika. Co zaskakujące, wiele osób nadal nie traktuje bezpieczeństwa swoich urządzeń mobilnych tak poważnie, jak powinny, co również stanowi problem dla twórców aplikacji.
Deweloperzy są świadomi, że bezpieczeństwo staje się coraz ważniejszym problemem. Wraz z rozwojem rynku aplikacji mobilnych są one coraz bardziej podatne na różnorodne zagrożenia. Środki bezpieczeństwa wbudowane w aplikacje oraz rutynowe procedury bezpieczeństwa minimalizują prawdopodobieństwo, że nieautoryzowany kod będzie w stanie manipulować oprogramowaniem w celu uzyskania dostępu, kradzieży, modyfikacji lub usunięcia poufnych danych.

Podsumowanie

Przedstawione wyżej trendy, to tylko niektóre kierunki rozwoju globalnego rynku aplikacji mobilnych. Warto się im przyglądać nie tylko dla tego żeby być na bieżąco z aktualnymi informacjami ze świata nowych technologii, ale również dlatego, że rynek ten będzie miał znaczny pływ na nasze codzienne życie.


Sprawdź ofertę

Używamy plików cookie

Nasza strona wykorzystuje pliki cookie, aby poprawić komfort korzystania z niej. Aby dowiedzieć się więcej o plikach cookie, których używamy, zapoznaj się z naszą witryną polityka prywatności.

Prosta polityka prywatności

Poniżej możesz zmienić ustawienia plików cookie nasze i naszych partnerów. Korzystanie przez nas z analitycznych plików cookie wymaga zgody użytkownika.

  • Analityka

    Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacji na temat wskaźników liczby odwiedzających, współczynnika odrzuceń, źródła ruchu itp. Głównym celem analityki jest poprawa funkcjonalności witryny lub aplikacji.

    akceptacja
  • Niezbędne pliki cookie

    These cookies are used to provide you with a more personalized experience on our website and to remember choices you make when you use our website. For example, we may use functionality cookies to remember your language preferences or remember your login details.

    wymagany